Akupunktur – hvad er det?

Princippet i akupunkturbehandlingen er, at fysioterapeuten indsætter tynde nåle i bestemte punkter på patientens hud for at forebygge eller behandle bestemte sygdomme, eller mindske smerter i kroppen.

Hvordan virker det ?

Mange veluddannede mennesker har prøvet at finde en forklaring på, hvordan akupunktur virker. Det er lykkedes at finde nogle forklaringer. Når man stikker nåle i kroppen frigives der endorfiner (morfinlignende stoffer) i hjernen som mindsker smerter og hjælper med til muskelafslapning. Desuden øges blodgennemstrømningen i det område der behandles.

Hvad kan vi behandle ?

Som udgangspunkt kan vi behandle alle former for smerter i kroppen, men effekten er normalt dårlig hvis man har føleforstyrelser (paræstesier).

Der er god effekt ved:
Kroniske smerter
Gigt smerter
Hovedpine/migræne
Menstruationssmerter
Tennisalbue
Rygsmerter
Smerter i led
Nakke smerter

Hos Funktionel Fysioterapi er flere af vores dygtige fysioterapeuter uddannet i Medicinsk Akupunktur (MedAc) som gør at der er fokus på den videnskabelig tilgang til akupunkturen.